قران قطعی الصدور و ظنی الدلاله است:

قبل از توضیح این قسمت باید بگوییم که وقتی انسان نسبت به موردی آگاهی پیدا می کند این آگاهی چهار حالت دارد:

1 - یا قطع است........... یعنی 100 % مطمین است ................  ( قطع و یقین)

2- یا ظن است  ........... یعنی 51 تا 99 % اطمینان دارد ........  ( احتمال قوی)

3 – یا شک است ......... پنجاه ، پنجاه است                                 ( احتمال مساوی )

4 – یا وهم است .......... 1 تا 49 %                                    ( احتمال ضعیف)

 

 

 1 - قطع حجت است و باید به آن عمل نمود

2 – ظن دو نوع است :

          ظن معتبر : حجت است

          ظن غیر معتبر : حجت نیست

3 –شک : حجت نیست

4 – وهم : حجت نیست

 

 

 

لذا وقتی میگوییم، قران قطعی الصدور است ، یعنی ما 100% یقین داریم که قران از جانب خداوند صادر شده است و به دست ما رسیده

و وقتی میگوییم، قران ظنی الدلاله است،یعنی دلالت بسیاری از آیات قران ظنی است ( به زبان ساده تر چون که در قران آیات بسیاری ناسخ آیات دیگر هستند و آیات بسیاری مخصص آیات دیگری هستند و بسیاری از آیات هم مجمل هستند و ... ، ما نمی توانیم بگوییم که دلالت همه آیات قران قطعی و 100% است، بلکه دلالت بسیاری از آیات قران ظنی است . یعنی به طور قطع نمی توانیم بگوییم که معنای آیه ای چیست( زیرا احتمال نسخ یا تخصیص یا اجمال و .. در آیات وجود دارد)