مأوّل

مأوّل ‌ـ‌ کلمه یا کلامی است که معنای آن معلوم باشد ولی احتمال معنای دیگر را هم داشته باشد وقرینه ای هم داشته یاشد که آن احتمال ضعیف و مرجوح است، همان مراد و مقصود گوینده بوده است. مانند مادۀ 200 قانون مدنی : «اشتباه وقتی موجب عدم نفوذ معامله است که مربوط به خود موضوع معامله باشد» چه، می دانیم «عدم نفوذ» در اصطلاح حقوق آن است که  عقد متزلزل و قابل تنفیذ باشد، در حالی که اشتباه مربوط به خود موضوع معامله موجب بطلان  عقد است وبا توجّه به مبانی مورد قبول قانون مدنی باید اصطلاح مزبور را تأویل و تفسیر کنیم و بگوئیم منظور از عدم نفوذ بطلان است.
منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

مجمل

مجمل یا مبهم کلمه یا کلامی است که معنای آن معلم نبوده بلکه مردد میان دو یا چنداحتمال باشد و ندانیم که گویندکدام یک را خواسته است.
منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

محکم

محکم : نص و ظاهر را محکم گویند و در تعریف آن می توان گفت محکم کلمه یا کلامی است که معنای آن معلم باشد و احتمال معنای دیگر نداشته باشد و یا آن احتمال ضعیف و مرجوح باشد.
منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

ضاهر

ظاهر : کلمه ای یا کلامی است که معنای آن معلوم باشد واحتمال معنای دیگر هم داشته باشد ولی آن احتمال ضعیف و مرجوح باشد. مانند مادۀ 34 قانون مدنی که می گوید: « ... هرکس مالک مادر شد مالک نتایج آن هم خواهد شدم». ظاهر ماده سخن از سرایت حقّ مالکیت است لکن عبارت، احتمال تابعیت در انتفال را هم دارد ولی این احتمال ضعیف و مرجوج است.
منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

نصّ‌

نصّ‌ : کلمه یا کلامی است که معنای آن معلوم باشد و احتمال معنای دیگر نداشته باشد.
مانند مادۀ 307 قانون مدنی که می گوید: «امور ذیل موجب ضمان و قهری است: 1‌ـ‌ غصب و آنچه که در حکم غصب است 2‌ـ‌ اتلاف 3‌ـ‌ تسبیب 4‌ـ‌ استیفا».
منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

حمل مطلق بر مقید

حمل مطلق بر مقید
هرگاه بین مطلق و مقید تنافی و تعارضی وجود داشته باشد به نحوی که نتوان هر دو را به طور کامل به کار بست باید مطلق را بر مقید حمل کرد و بدین ترتیب بین دو دلیل جمع نمود.
منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

مقدمات حکمت

مقدمات حکمت
منظور از حکمت این است که در صورت جمع بودن چند شرط می توان گفت که مطلق دلالت بر اطلاق دارد. تعداد این شرائط و مقدمات مورد اختلاف است. برخی آن را سه، بعضی پنج تاگفته اند. آنچه مورد اتّفاق است، سه مقدمه است: امکان اطلاق و تقیید، در مقام بیان بودن و نبودنقرینه بر تقیید.
51‌ـ‌ نبودن قدر متقین در مقام تخاطب
 صاحب کفایه الاصول معتقد است که برای به وجود آمدن اطلاق لازم است که قدر متقین تخاطب وجود نداشته باشد ولی قدر متقین خارج از مقام تخاطب مضر نیست. منظور از قدر متقین در مقام تخاطب این است که مثلاً قرینۀ مقامی دلالت بر تقدیر کند، مانند مادۀ 891 قانون مدنی و مادۀ 193 قانون امور حبسی.
منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

فرق عام و مطلق

فرق عام و مطلق
در اینجا که از عام و مطلق و نسبت بین آنها گفتگو به میان آمده فرق آنها را نیز با یک دیگر بیان می کنیم. اصولیین میان عام ومطلق چند فرق قائل شده اند:
1-    ظهور عام در عموم به عقیدۀ بیشتر اصولیین ناشی از دلالت وضعی لفظی است، در حالی که دلالت مطلق بر اطلاق‌ـ‌ چنانکه خواهد آمد‌ـ‌ به واسطۀ مقدمات حکمت است و وضعی نیست.
2-    دلالت عام بر عموم، ناظر بر افراد است ولی ولالت مطلق بر اطلاق ناظر بر احوال و عوازض وکیفیات می باشد.مثلاًدلالت تمام دانشجویان بر هر فرد عام است ودلالت دانشجویان بر دانشجوی تهرانی وشهر ستانی از باب اطلاق است.

منبع: محمدی ؛ ابوالحسن ؛ اصول فقه

برخی از مراکز فروش کتاب اصول فقه دانشگاهی در تهران


کتاب اصول فقه دانشگاهی
در کلیه کتابفروشی های حقوقی کشور موجود می باشد.

برخی از مراکز پخش کتاب اصول فقه دانشگاهی در تهران

1 - پخش و فروش کتب حقوقی آرمان علم ؛ میدان انقلاب ؛ نبش خیابان اردیبهشت ؛ تالار بزرگ کتاب ؛ پلاک 32

2 - نشر آداک ؛ خیابان انقلاب ؛ خیابان اردیبهشت شمالی ؛ نرسیده به چهار راه ژاندارمری ؛ پلاک 57

3 - انتشارات بهنامی ؛ میدان انقلاب ؛ ابتدای خیابان منیری جاوید ( اردیبهشت ) ؛ پلاک 86

4 - انتشارات چراغ دانش ؛ میدان انقلاب ؛ ابتدای خیابان منیری جاوید ( اردیبهشت ) ؛ پلاک 92
5 - و ...

این کتابفروشی ها؛ برخی از مراکز فروش در تهران می باشند.




توضیحاتی در مورد کتاب اصول فقه دانشگاهی

از زبان مولف این کتاب جناب آقای محمد رضا شب خیز



جهت خرید اینترنتی این کتاب ؛ به سایت انتشارات حقوقی مجد مراجعه کنید




دانلود بخش هایی از کتاب اصول فقه دانشگاهی:









مرکز پخش در سراسر کشور:




آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بن‌بست حقیقت، پلاک ۴، طبقه دوم، واحد ۴

شماره‌های تماس:  66974645  -  66974130   -  66407993  
 دورنگار:  66461158



اطلاق و تقیید متلازمند

اطلاق و تقیید متلازمند
منظور از این عنوان این است که مفهوم تنها نسبت به عوارضی می تواند مطلق باشدکه بتواند به آنها مقید شود. و اگر مفهومی نتواند به عرضی مقید شود نمی توان گفت نسبت به آن مطلق است. به عبارت دیگر هر گاه مفهومی بتواند وصف، کیفیت یا حالتی را داشته باشد ولی فاقد آن باشد می توان گفت نسبت به آن مطلق است. امّا اگر نتواند بدان متصف شود و یا از آن عاری باشد نمی توان گفت مطلف یا مقید است.

منبع: ابوالحسن محمدی ؛ اصول فقه