عرف شرع ( عرف شرعی در اصول فقه )

عرف شرعی به الفاظ و اعمالی می گوییم که در زمان پیامبر (ص) عرف شده اند

مانند لفظ صلاة که در زمان پیامبر (ص) به معنای عبادتی مخصوص در آمد


منابع آزمون وکالت 1395

 

بهترین منابع آزمون وکالت 95


حقوق مدنی :
یا نظم کنونی دکتر کاتوزیان + جزوه مدنی شهبازی + تست شهبازی.
 
یا قانون مدنی به زبان عامه علی اکبر تقویان + دوره پیشرفته امیر علی جلیلی + جزوه مدنی شهبازی + تست شهبازی.


آیین دادرسی مدنی : سه جلد بنیادین شمس + مختصر آیین دادرسی مدنی توکلی + ساده ساز فرحناکیان .


حقوق تجارت : ساده ساز فرحناکیان + تست مطوره یا فرحناکیان.

اصول فقه: اصول فقه دانشگاهی  شب خیز + فرهنگنامه اصول فقه استاد شب خیز
( با مطالعه ی کتاب اصول فقه دانشگاهی؛ نیازی به مطالعه ی کتاب اصول فقه آقای ابوالحسن محمدی نیست و توصیه ما این است که به اصول فقه دانشگاهی و کتاب تست حجت الاسلام عباد محمدتبار مسلط شوید و انشاالله درصد بسیار عالی خواهید داشت ).
* فرهنگنامه اصول فقه استاد شب خیز کتابی است جامع و بی نظیر، که کلیۀ لغات و اصطلاحات اصول فقه در این کتاب به زبان ساده و با ذکر مثال های کاربردی و حقوقی توضیح داده شده است. تهیه این کتاب مورد نیاز و ضروری را به کلیه داوطلبان توصیه می کنیم.

حقوق جزا :
حقوق جزای دوراندیشان + حقوق جزای موسسه عدل و داد
به جای متن خام قانون، قانون دستنویس تالیف آقای امین بخشی زاده مطالعه شود
تست نور محمد صبری

آیین دادرسی کیفری : کتاب خالقی + قانون آیین دادرسی کیفری + تست صبری (۳ جلد است ) و یا تست کلانتری

 

زیاد دور خودتان را با منابع مختلف شلوغ نکنید ( انباشت جزوه و کتاب به ضرر شما است )؛ همین منابع معرفی شده را خوب بخوانید و مسلط شوید و رمز موفقیت شما تسلط به همین منابع است.

 
برایتان آرزوی سربلندی دارم.

اقسام عرف در اصول فقه ( عرف خاص و عرف عام )

عرف خاص یعنی آنچه که در بین گروه خاصی از مردم عرف شده است

عرف عام یعنی آنچه که در بین مردم یک کشور یا کل جهان عرف شده است

* نکته: عرف خاص و عام نسبی است

چرا استعمال مشتق در زمان حال حقیقت و در زمان گذشته و آینده مجاز است؟

یکی از علایم حقیقت و مجاز و تشخیص آنها از هم تبادر است

وکیل یک لفظ مشتق است

اگر به کسی که الان وکیل است وکیل بگوییم و یا به کسی که بعدا وکیل می شود وکیل بگوییم و یا به کسی که قبلا وکیل بوده و الان وکیل نیست وکیل بگوییم:

این سه حالت را فرض کنید،حال سوال اینه که وقتی که شما لفظ وکیل را می شنوید،اولین چیزی که از آن به ذهنتان میاد جیست؟

بله. اولین جیزی که به ذهنتان میاد،فردی است که الان وکیل است»»»»»»» لذا این تبادر دارد و حقیقت است و بقیه ( یعنی کسی که بعدا وکیل می شود و یا کسی که قبلا وکیل بوده و الان وکیل نیست ) عدم تبادر دارند و مجاز اند

اقسام عرف در اصول فقه

مهم ترین اقسام عرف در اصول فقه :

1) عرف هام و عرف خاص

2) عذف شرع و متشرعه

3) عرف لفظی و عملی

4) عرف مطرد غالب و مشترک

5) عرف ممدوح و مذموم

قران قطعی الصدور و ظنی الدلاله است:


قران قطعی الصدور و ظنی الدلاله است:

قبل از توضیح این قسمت باید بگوییم که وقتی انسان نسبت به موردی آگاهی پیدا می کند این آگاهی چهار حالت دارد:

1 - یا قطع است........... یعنی 100 % مطمین است ................  ( قطع و یقین)

2- یا ظن است  ........... یعنی 51 تا 99 % اطمینان دارد ........  ( احتمال قوی)

3 – یا شک است ......... پنجاه ، پنجاه است                                 ( احتمال مساوی )

4 – یا وهم است .......... 1 تا 49 %                                    ( احتمال ضعیف)

 

 

 1 - قطع حجت است و باید به آن عمل نمود

2 – ظن دو نوع است :

          ظن معتبر : حجت است

          ظن غیر معتبر : حجت نیست

3 –شک : حجت نیست

4 – وهم : حجت نیست

 

 

 

لذا وقتی میگوییم، قران قطعی الصدور است ، یعنی ما 100% یقین داریم که قران از جانب خداوند صادر شده است و به دست ما رسیده

و وقتی میگوییم، قران ظنی الدلاله است،یعنی دلالت بسیاری از آیات قران ظنی است ( به زبان ساده تر چون که در قران آیات بسیاری ناسخ آیات دیگر هستند و آیات بسیاری مخصص آیات دیگری هستند و بسیاری از آیات هم مجمل هستند و ... ، ما نمی توانیم بگوییم که دلالت همه آیات قران قطعی و 100% است، بلکه دلالت بسیاری از آیات قران ظنی است . یعنی به طور قطع نمی توانیم بگوییم که معنای آیه ای چیست( زیرا احتمال نسخ یا تخصیص یا اجمال و .. در آیات وجود دارد)

 

 

 

استعمال لفظ مشتق

استعمال لفظ مشتق سه حالت دارد

یا برای آینده است و یا برای گذشته و یا برای حال است 

استعمال مشتق برای حال حقیقت است و برای گذشته و آینده مجاز است

مثال:

لفظ وکیل یک لفظ مشتق است،حال»

الف) شما به دانشجوی حقوقی که الان وکیل است بگویید وکیل »»»»» استعمال مشتق در زمان حال است و حقیقت است 

ب) شما به دانشجوی حقوقی که قبلا وکیل بوده است بگویید وکیل »»»»» استعمال مشتق در زمان گذشته و مجاز  است

ج) شما به دانشجوی حقوقی که بعدا وکیل می شود  بگویید وکیل »»»»» استعمال مشتق در زمان آینده است و مجاز است

تعریف اصول فقه

اصولیون تعریف های مختلفی از علم اصول فقه ارایه داده اند

اگر بخواهیم بهترین تعریف علم اصول فقه را بیان کنیم می گوییم:

اصول فقه علمی است که در آن به یک سری قواعد علم پیدا می کنیم که با این قواعد حکم و قانون را استنباط می کنیم

اقسام استصحاب کلی

1)  استصحاب کلی قسم اول

2) استصحا ب کلی قسم دوم

3) استصحاب کلی قسم سوم


همانگونه که می توان در الفاظ جزئی استصحاب کرد,در الفاظ کلی هم می توانیم استصحاب کنیم.

مثال : 

  الفاظ کلی   >>>   انسان                           //            عقد

الفاظ جزئی >>>  زید,بکر,عمر                  //           عقد نکاح, عقدوکالت, عقد اجاره, عقد بیع

 

استصحاب کلی قسم اول

 * مثال اول:

فرض کنید زید هرروز از ساعت هشت صبح به اداره محل کارش می رودو ساعت دو بعداز ظهر تعطیل می شود.در کنار اداره ی زید, یک پارک وجود دارد.امروز صبح که زید در حال رفتن به اداره بود, حیوانی(کلی)رادر پارک کنار اداره می بیند.ساعت دو که تعطیل می شود در مقابل پارک از خود می پرسدکه صبح حیوان(کلی)در پارک بودو الان نمی دانم که هنوز هست یانه؟

در اینجا بقای کلی را استصحاب می کندو می گوید:طبق یقین سابق هنوز هم حیوان در پارک وجود دارد.

* مثال دوم:

فرض کنید که میدانیم سابقاً بین زید و بکرعقدی(کلی)وجود داشت و الان شک می کنیم که ایا عقد هنوزوجود دارد یافسخ شده.در اینجا استصحاب می کنیم و می گوییم عقد هنوزوجود داردو فسخ نشده است.

ادامه نوشته

تخصیص

 تخصیص :

در اصطلاح یعنی : هرگاه عامی داشته باشیم و پس از آن عام، خاص بیاید و دامنه ی شمول عام را کاهش دهد، به این عمل تخصیص می گوییم.

 *به خاصی که محدوده ی عام را کاهش دهد، مخصص می گوییم

به همه ی دانشجویان خوابگاه بدهید مگر دانشجویان تهرانی (مگر دانشجویان تهرانی مخصص است)